Bild - Večeřa
Bild-
Jaroslav Večeřa
Jazykový
plán
1.
Útvary jazyka
- Spisovný
jazyk- „Myslel jsem na kamarády, který se něčeho bál a také zmizel.“
- Objevují
se i hovorové výrazy- „Když jsem usínal, tak Fečo štrachal ve skříni a vařil
svoje čajíky.“
- Zřídka
se objevuje i obecná čeština- „Je vůl.“
2.
Stylové rozvrstvení jazyka
- Slova
stylově neutrální
3.
Textové prostředky
- Převažuje
styl vyprávěcí
- Narážíme
i na styl úvahový- „Zase mě potřebují. Na co? Jak jim budu tentokrát
k užitku? Jakou dostanu v tomhle případě s anonymem roli? Nejspíš
také anonymní…“
- Časté
dialogy- „Máte pro mě tu složenku?“ „Budete to všechno mít u pana profesora
Dealera, mladý pane. On se nabídnul, že to pro vás zařídí sám.“
- Častá
přímá řeč- „Ne. Už jsi to skončil?“ „A kupovat nebudete nic?“
4.
Syntaktické prostředky
- Autor
používá jednoduché věty(„Podívej se na sebe.“) i souvětí(„A přítel nebyl
k zastavení, donekonečna nadšeně vykládal, jak jsme spolu chodívali
v agitačních dvojicích a bouchali lidem na dveře.“). Ani jeden typ
jednoznačně nepřevládá. Občas se objevují věty jednočlenné- „Nikam“
5.
Pojmenování
- Občas
se objevují nepřímá pojmenování
- Metafora-
„oběšený seznam“
- Použita
ironie
Tematický
plán
Námět:
z autorovi současnosti
Motivy:
výsměch, ironie, zamyšlení
Epizoda:
obsahuje 5 povídek, každá z nich je samostatnou epizodou
Postavy:
různé pro každou povídku, vždy však figuruje hlavní postava, která příběh
vypráví a setkává se s různými lidmi, kteří jejich příběh ovlivňují.
Postavy
povídky Třetí program:
Jirka-
hlavní postava, nepřímo charakterizován: myslí si své, má na vše vlastní názor,
ale zároveň je lehce ovlivnitelný(např. penězi), průsvihář
Fany-
nepřímo charakterizován- myslí sám na sebe, nechá kamaráda na holičkách,
bezcharakterní
Profesor-
nepřímo charakterizován- chytrý člověk, silně ovlivněný komunismem, vzdělaný
- Další
méně důležité postavy
Literární
typ: profesor(z povídky Třetí program)- typický člověk ovlivněný minulým
režimem, velice inteligentní a vzdělaný člověk, který se však bojí
neuposlechnout
Děj(povídka
Třetí program):
Povídka
vypráví o spisovateli na volné noze Jirkovi, který si sežene spolu
s kamarádem tzv.kšeft. Kamarád mu jednoho dne zavolá, že s jejich
dohodou končí. Prý mu nemůže vysvětlit proč. Jirka se rozhodne jít za mužem
s nímž bylo všechno domluveno sám. Nezastihne ho však doma. Pouze jeho
ženu se kterou se později setká Nechá profesorovi vzkaz a zásilku. Několik dní
poté mu přijde pozvánka k povinnému protiepidemickému vyšetření. Zde
dostane injekci a dostane se do budovy Ministerstva vnitra, kde se setkává
s profesorem.On něj zjišťuje, že ho chtějí do pozice programového poradce
pro nový pořad. Myšlenkou „Třetího programu“ je prevence „zločinu“ ve státě. Má
naučit lidi jak šetřit a neokrádat stát. Jirka musí podstoupit výběrové řízení
a později i seminář. Na semináři potká pana Mejera, který je zde, aby se
vzbouřil a pokusil se všechno změnit. Díky němu Jirka pochopí, že ničemu
z toho o čem by měl tento pořad být, nevěří a spolu s panem Majerem
odjede ze semináře. Po návratu ho však profesor znovu kontaktuje. Nakonec se
dozví, že ho do všeho namočil jeho kamarád Fany, který podváděl profesora
s jeho ženou a chtěl to „hodit“ na Jirku.
Prostředí
- Skutečné
- Celkem
podrobně zachyceno
Postavení
autora
- Vypravěč
- Texty
vznikaly v 70.a 80.letech a je zřejmé, že je autor ovlivněn dobou, ve
které je tvořil.
Pojetí
díly
- Ironie
- V určité
míře tragika vyjádřena určitou bezmocí postav
Kompoziční
plán
Kompoziční
postupy
- Gradace
- Chronologie
Vztah
dějových linií
- Paralelita
Vnitřní
výstavba děje
- Úvod-
seznámení s problémem Jirky a
s Jirkovým životem
- Zápletka-
setkání s profesorem
- Vyvrcholení
děje- seminář
- Zvrat-
povstání Mejera, odjezd ze semináře
- Závěr-
nový kontakt s profesorem, rezignace
Dějové
napětí
- Falešná
motivace